De video installatie “When the creative director bleeds” komt voort uit een onderzoek naar de manier waarop geluk gevisualiseerd wordt. De onmogelijkheid om geluk op een authentieke manier te verbeelden, vermengde zich met frustratie over de normativiteit van hedendaagse beelden van geluk. Hierbij kan gedacht worden aan hoe dezelfde activiteiten, relatievormen, uiterlijke eigenschappen, scenes en locaties, keer op keer gebruikt worden om geluk en ‘het goede leven’ uit te beelden. Dit initieerde interviews met creative directors van reclamebureaus, neuromarketing bedrijven en stock fotografie agentschappen. Door middel van verschillende gespreksstrategieën ontstond een chaotisch ‘video reservoir’, met opmerkingen en gedachtespinsels over beelden van geluk. Zo werden reclamemakers gevraagd om geluk op een filosofische manier te definiëren, werden ze geconfronteerd met het discriminatoire karakter van hun werk en werden ze verleid om hun persoonlijke momenten van geluk te delen.

De video’s in de installatie “When the creative director bleeds” vormen visuele bewerkingen en vertalingen van dit video reservoir. Van de animatie “Cut the cut out 2012” die ontstond na het kijken van een reclame van Procter and Gamble voor acht uur (omdat de eigenaar van een reclamebureau claimde dat het hem altijd aan het huilen bracht), tot de essayistische video “Fortuneseekers”, waarin een groep mensen zich voedt met het bloed van een creative director.

Jorik Amit Galama (1992) is schrijver en beeldend kunstenaar. In 2016 studeerde hij af aan de afdeling Beeld en Taal van de Gerrit Rietveld Academie.

www.jorikamitgalama.com